понеделник, 7 януари 2008 г.

Красотата на движението

Отвори се въпрос в форума за красотата на движението и дали тя е важна. Този въпрос направи един паралел между двете ми страсти - рисуването и движението като цяло.

От различни статии, главно от http://www.androidblues.com/visualperception.html аз разбрах какво точно ние приемаме за красиво или грозно като визуално възприемане - независимо какво гледаме картина на хора, дървета или.... речни камъни. Принципът е един и същ и този вид естетика е почти еднаква при всички, тъй като се определя от начина по който работи зрението ни.

От друга страна има и един субективен фактор - нашите собствени разбирания за естетика.

Ще започна от общите принципи за естетика, споменати в статията, към която дадох линк по горе.

За да е красиво едно движение (както и картина) се изискват някои или всички тези неща:

1. Детайлност или сложност
2. Промени или разнообразие
3. Разлика в Пространствата ( в статията по-горе е споменато като Граница на различните зони в картина - но точно така се постига и движението)

1. Детайлността и сложността е първото, което се стреми всеки отдаден на движение човек да подобри - учим нови волтове, нови салта и нови прийоми за движение - детайлността идва в това, че всеки от тези прийоми е различен по външен вид и усещане. Всяко ново движение изпъква и дава допълнение към стила ни - ако се стремим към стил, или пък нов начин да се придвижиш по-бързо - ако целим ефективност. Това е най-лесния за осъзнаване принцип - колкото повече - толкова повече.
2. Ако детайлността се състои в различните движения, то промените и разнообразието са навързването на различни детайли, да правиш различни неща - да има някаква промяна. На никой не би му било интересно да гледа на клип или на живо едно и също движение n пъти без никаква промяна. Промяната е "солта" на живота.
3. Последния принцип не е свързан с самото движение а по-скоро с обстановката. Може да имаш богат арсенал, да го комбинираш разнообразно, но ако всеки път е на едно и също място и при едни и и същи условия - отново няма да е едно красиво движение.

Следователно - красиво е движението, което е от различни детайли, разнообразно комбинирано, в разнообразни ситуации.

Много напомня на дефиницията на "ефективно" движение като паркур - да се движиш максимлно бързо в всякаква среда, като плавно комбинираш движенията

Също прилича на дефиницията на "демонстративен" тип движение като трикинг - да правиш разнообразни акробатични номера, като ги комбинираш по различен начин

Следователно красотата е просто друго име за целта на всеки вид движение - било то ефективно, или показващо умение, сила, контрол движение.

До тук с обективните за всички фактори

Започваме с личното и субективното.

Всеки човек има и собствени разбирания за красиво, които са резултат от неговия личен опит и социално обкръжение. Според един човек трениращ паркур, красиво би било преминаване по някоя начупена среда без усилие и бързо. Той разбира каква е целта на паркур и затова приема опита да се постигне целта е нещо красиво. Един трикстър много повече би оценил една сложна трикинг комбинация. Всеки харесва това, което разбира и асимилира.

Но е дори още по-сложно - ако имаме един трикстър и трасьор едновременно, той ще вижда красивото и в двете дисциплини, нещо повече неговите разбирания за красиво ще се усложнят - той ще търси огъня и експлозивността на трикинга в паркур, а освен това ще търси плавността и слятостта на паркур в трикинга... Така човек се обогатява естетически.

Като разбере какви всъщност са принципите за красота, човек просто намира начин да ги постигне. А и няма как да не стане, защото красотата се крие в това да си добър в това което правиш. Ако си добър, правиш нещата красиво, ако не правиш нещата красиво, значи не си добър и така.

Дано това малко да е разяснило цялата история, въпреки, че се съмнямавам

1 коментар:

Топблог каза...

Каним ви да регистрирате блога си в блог класацията на България.
Категория :
Адреналин
http://topblog24.com.

Поздрави Екипът на Топ Блог 24